دپارتمان طراحی مطب و کلینیک

چرا طراحی مطب پزشکان بسیار حساس و با اهمیت میباشد ؟

مطب پزشک مکانیه که مراجعین با ناخوشی ، حال بد و کسالت ، برای چک آپ و ویزیت شدن مراجعه میکنند  ، و در مورد ناراحتی‌هایی که بیماری براشون بوجود آورده است صحبت میکنن.

از لحاظ بصری و دیداری ، حتما یک طراح باید محیطی سرشار از آرامش رو بوجود بیاره تا حس رضایتمندی رو در بیمار ایجاد کنه .

از طرفی هم برای خود شخص  پزشک و پرسنل هم باید در محیطی باشن که سرشار از لذت و آرامش باشه

بیشترین راندمان درآمدی ه مطب‌های پزشکی و کلینیک ها،  موقعیت  که محیطی دقیق  با جزئیات عالی با رنگ و نور و بافت و چیدمان دورنش اجرا بشه.

محیط مطب و کلینیک بهمراه انرژی مثبتی که از محیط ساتع میشه میتونه رابطه مستقیم با شرایط روحی پزشک و بیمار داشته باشه که خودش نکنه بسیار مهمیه
یک مطب پزشکی زیبا و لوکس از چندین بخش متفاوت تشکیل شده که توضیحات هر بخش رو در ادامه براتون میزاریم .
در کل طراحی یک مطب و کلینیک به ۳ دسته تقسیم میشه .

بخش اول طراحی اصلی و نوع سبک اجرائیه که شامل بازسازی و استفاده از متریالهای مناسب ، رنگبندی  روشن ، نورپردازی  دقیق و حرفه ایست
و بخش دوم جایگذاری تجهیزات پزشکی میباشد ، یعنی نوع استفاده از تجهیزات در محیطی که تجهیزات بلید به درستی سر جای خودشون قرار بگیرن .

وقتی حرف از طراحی داخلی مطب یا کلینیک میشه ، منظورمون  ایجاد یک تغییر جرئیات توی چیدمان نیست ، بلکه هدف گروه N.C.MDESIGNER از طراحی مطب و کلینیک، بوجودآوردن محیطیه که علاوه بر زیبایی و آرامش بخش بودن محیط ، عملکرد مناسب از لحاظ درآمدی هم داشته باشد .

قبل از طراحی مطب و کلینیک پزشکی ، حتما مشاورین گروه باید توی محل حضور داشته باشن ، تا نه تنها از لحاظ متراژ خود ساختمان بلکه باید از لحاظ اندازه و ابعاد تجهیزات و نحوه جایگذاریشون اطلاعات درستی رو در اختیار کارفرما بگذارن.

تمام نیازهای کارفرما باید به صورت حرفه ای بررسی و نکته برداری شود .

تمام انشعابات آب و برق و گاز با تمام جزئیات باید بررسی شود ، تا یک انتخاب درست اتفاق بیافته، برای همینه که مهمترین چیزی که در استانداردهای اولیه طراحی داخلی مطب و کلینیک پزشکی باید رعایت شود ، بازدید از فضای داخلی توسط مشاورین است .

بعد از مشاوره تمام احتیاجات رو افرادی داخل کلینیک مشغول بکار هستند بررسی شده و مطابق نیازهای کارفرما ، طراحی اولیه شروع میشه.
پس دقت کنید اگر خدایی نکرده نکته ای از قلم بیافته یکدفعه می‌بینید تمام تاسیسات ، لوله ها، انشعابات و سیم های برق همه از روی کار کشیده شده و نمایان می‌شوند. پس اصلا با مشاور رودربایستی نکنید و تمام اطلاعات تجهیزاتی که ارتباط مستقیم با انشعابات آب و گاز و برق دارند رو با مشاورین N.C.MDESIGNER در میان بگذارید.

بطور مثال زیر یونیتهای دندانپزشکی محفظه ای به نام ساکشن یا آب مکش وجود دارد ، این محفظه ،  هم ورودی آب و هم خروجی آب لازم داره ، پس قبا از هر اقدامی محل درسا قرار گیری یونیتها باید به درستی طراحی بشن .

توی طراحی مطب و کلینیک‌های پزشکی ، نور نقش مهمی در افزایش رادمان کاری ه یک فضای درمانی ایجاد میکنه.

نور هم در این نوع طراحی‌ها به دو قسمت ، نور طبیعی و مصنوعی تقسیم میشه .حدالامکان برای اتاق انتظار اگر  از نور طبیعی استفاده بشه بسیار عالی و تاثیر گذاره .

نورپردازی اتاق پزشک ، مخصوصا جراحان و دندانپزشکان باید خاص و بادقت طراحی بشن چون دندانپزشکان  و جراحان، عموما از کمردرد، گردن درد، و موارد اینچنینی شکایت دارن ، پس برای اینکه ما این عوارض رو به حداقل برسونیم ، روی نورپردازی تمرکز میکنیم و نورپردازی رو جوری طراحی میکنیم که زاویه دید دکتر دندانپزشک و دکتر جراحان ب بهتر حالت ممکن بوده و کمترین سایه روشن رو داشته باشن . هرچقدر نور متمرکز و درست طرحی بشه پزشک محترم کمتر خم شده و دیگه عوارض آرتوروزی کمتر خودشون رو نشون میدن .

هر مطب و کلینیکی به ۳ قسمت اصلی تقسیم میشه

بخش اول پذیرش و انتظار

بخش اول که پذیرش بیمار و اتاق انتظاره ،باید امکان کنترل کردن و تردد افراد مراجعه کننده رو در هنگام ورود و خروج به منشی بده . محل استقرار میز منشی باید طوری طراحی بشه که در بدو ورود ، بیماران و مراجعین دچار سردرگمی نشن و مسیر رو به راحتی تشخیص بدهند.

بخش دوم درمان

این قسمت شامل بخشهایی مثل ، اتاق پزشک ، اتاق درمان ، اتاق پانسمان ، اتاق تزریق ، اتاق استرلیزاسیون یا csrو…… بوده که در طراحی داخلی فضای کافی برای هر یک از بخش‌ها باید مد نظر گرفته بشه . مطب‌های پزشکان عمومی از  تجهیزات زیادی برخوردار نیستن و بسیار خلاصه و مختصر و مفید طراحی میشن ، اما در مطب‌های دندانپزشکی و کلینیک های زیبایی برای استقرار تجهیزات باید برنامه ریزی اولیه کرد.

در  کلینیک‌های دندانپزشکی هر یونیت دندانپزشکی ۱۱ متر مربع فضا نیاز داره و بین هر یونیت  ، با یونیت بعدی هم باید۲ الی ۳ متر فضای خالی برای تردد وجود داشته باشه، و تمام متریالها مثل کف و دیوار  که در محل  این یونیت ها و تجهیزات هستند، باید حتما قابل شستشو باشن .
اگر در سالن یک تیکه قرار دندانپزشکی بزنید . میتونید به جای صلب از پارتیشنهای نسل جدید استفاده کنید ، که این جدا کننده محیط نه تنها تقسیم کننده هستن بلکه به محیط هم نظم و هم آرامش می‌دهند

و بخش سوم خدمات

در کلینیک‌ها مدرن آنروز سوای داشتن یک آبدارخانه معمولا محیطی رو بصورت سلف در اختیار مراجعین قرار داده می‌شود .اما  در حال هر کلینیک و یا مطب نیاز مبرم به یک آبدارخانه داره .

اگرمتراژ  آبدارخانه بهمون اجازه بده که برای پرسنل محلی رو تعبیه کنیم که برای صرف صبحانه و ناهار بتونن در اون راحت باشن که خیلی عالی میشه ،اما متراژ آبدارخانه نباید از ۱/۳۰در ۱/۳۰ متر مربع کمتر باشه داخل آبدارخانه  کابینتها بهمراه سینک کنجی با یک گاز  رومیزی ۴ شعله با یک آبچکان  کفاف مجموعه رو میده به شرطی که به تناسب احتیاجات مجموعه اکسسوریها و وسایل ضروری مثل ماکروویو . یخچال کوچک و ظروف مورد نیاز ،هم  به درستی طراحی بشه .

اما باز تاکید میکنیم ، اگر مکانی دارید که میتونید ازش بعنوان محل پذیرایی پرسنل استفاده کنید . حتما اینکار رو براتون انجام خواهیم داد .
ارزش گذاری نسبت به اوضاع و احوال و روحیه پرسنل هم یک نکته بسیار مهم بازار کسب و کار هستش ، و باید با دقت بیشتری به این مسئله پرداخته بشه .

همیشه تاکید ما این بوده که مشاورین گروه N.C.MDESIGNER نه تنها از لحاظ طراحی داخلی و مشاوره توی این زمینه کار آمد هستن ، بلکه از مواردی مثل روانشناسی و روحیه شناسی افراد مربوطه در مسیر درست طراحی داخلی استفاده میکنن .

سرویس‌های بهداشتی هم جزو موارد خدماتی محسوب میشن ، پس اگر فضا به ما این امکان رو بده که سویس بهداشتی عمومی و خصوصی رو از هم جدا کنیم حتما این کار رو میکنیم و با یک پارتیشن جداسازی سرویس‌ مراجعین و سرویس پرسنل رو از جدا خواهیم کرد.

تهویه هوای مناسب هم در تمامی بخش‌ها لازم‌الاجرا و هائز اهمیته .

نکته مهم دیگه استفاده از کاشی‌ها و سرامیکهایی به رنگ روشن است اونهم بخاطر اینکه کثیفیها قابل رویت و تمیز شوند.

این ۳ بخش اصلی یک مطب یا یک کلینک پزشکیه

که اگر در طراحی اولیه مورد بحث و مشاوره قرار بگیره تمامی نکات و جزئیات برای یک طراحی عالی خودشون رو نشون می‌دهند.